jueves, 10 de enero de 2013

AVALUACIÓ DE L'APRENENTATGE ACONSEGUIT, AVALUACIÓ TECNOLÒGICA I CONCLUSIONS


M'agradaria fer-vos arribar la part d'avaluació del projecte i les conclusions amb l'objectiu de que pogueu ser conscients de la meva experiència en aquesta última pac

AVALUACIÓ DE L’APRENENTATGE ACONSEGUIT

L’avaluació plantejada en aquest projecte es basa en la teoria constructivista de l’ensenyament i l’aprenentatge, amb l’objectiu de poder observar quines són les inquietuds dels alumnes, les seves habilitats, etc. i per tant, millorar l’acció educativa. Així, com es planteja en el disseny, l’avaluació es va realitzar en tres moments:
- L’avaluació inicial: aquesta es va realitzar prèviament al projecte, a partir de les converses i comentaris realitzats a les rotllanes que fem a l’aula en les quals els infants han comentat l’ús que fan de les TIC o el seu gust pels contes. No es tracta de converses que la mestra hagi planificat sinó que han sorgit espontàniament. A més, durant les activitats realitzades al racó de l’ordinador o l’hora del conte, he pogut observar l’interès que tenen per les històries, les facilitats i dificultats que tenen en l’ús de les TIC, i en general, els diferents nivells de lectoescriptura que presenten.
- L’avaluació continua i formativa: aquesta s’ha realitzat al llarg de les sis sessions que conformen el projecte. En aquestes he pogut observar que els alumnes de P5 es mostraven més segurs a l’hora de donar idees mentre que els de P3 i P4 necessitaven més del suport de la mestra per a fer propostes. Pel que fa a l’ús de les TIC tant els alumnes de 4 com els de 5 anys tenien un nivell força igual, a l’hora d’escriure únicament han necessitat ajuda per saber com fer els espais, fet que a els hi ha permès mostrar-se força autònoms al llarg del procés. Mentre que les alumnes de P3 necessitaven més ajuda amb el teclat, ja que l’ús del ratolí el tenen força adquirit. En general la mestra ha actuat com a guia en els moments que no trobaven una lletra o havien perdut el cursor: “- Sara, no trobo aquesta lletra s’ha amagat..”, “- Per què no surten les lletres?”  Tot i així, la diferència de nivells ha estat positiva, ja que ha propiciat el treball col·laboratiu entre els alumnes. En el cas de l’última sessió, la mestra ha anat formulant preguntes com “- Primer l’Erik va perdre la disfressa o vam fer la carta?” Amb l’objectiu de veure si els infants eren conscients de l’ordre cronològic de la història.
- L’avaluació final i sumativa: com he mencionat a la fitxa de disseny, aquesta no depèn de cap prova final, sinó que està constituïda per les observacions realitzades al llarg del procés i la reflexió sobre els objectius proposats i els aconseguits. Així, desprès d’haver realitzat les observacions pertinents, considero que els resultats d’aquest procés d’ensenyament i aprenentatge són satisfactoris, ja que crec que s’han aconseguit els objectius que es plantejaven. Els alumnes han pogut treballar autònomament; comunicar-se tant verbalment a través de les converses i la pressa de decisions com amb el llenguatge plàstic mitjançant les il·lustracions; per tal de treballar col·laborativament i assolir l’objectiu comú (crear un conte) han hagut de saber comprendre als companys i expressar-se, de la mateixa manera que han representat aspectes imaginaris a  través de les seves frases i les seves il·lustracions. Tots han mostrat una actitud motivadora davant de les tasques i d’interès ja que han hagut comentaris com “- no vull mirar el paper ho vull escriure jo”, és a dir que el seu interès per la lectoescriptura ha augmentat, sobretot en el cas de les alumnes de P3 que s’ha pogut veure com progressivament identificaven amb més facilitat les lletres del seu nom.

 AVALUACIÓ TECNOLÒGICA DEL DISSENY

Considero que en general el disseny establert i el procediment seguit han estat positius. Valoro positivament l’aprenentatge basat en problemes, ja que es tracta d’una manera de promoure amb naturalitat l’aprenentatge significatiu, sense necessitat de propiciar situacions que motivin a l’alumnat, ja que aquests ja ho fan per si mateixos a través de les seves inquietuds. Molts cops, utilitzem el terme aprenentatge significatiu erròniament sense tenir en compte el que suposa: participació i implicació de l’alumnat, aprenentatge conversacional, reflexiu, col·laboratiu, constructiu, etc. Considero que l’aprenentatge a través de problemes és una bona manera per adonar-se del que és l’aprenentatge significatiu en tots els aspectes. Per tant, els problemes són una bona manera de generar processos d’ensenyament i aprenentatge significatiu.
Pel que fa als mitjans emprats, considero que han estat adequats, ja que han permès la participació de tots els infants en la realització del conte, potenciant el treball per parelles i sobretot el treball col·laboratiu. A més, han promogut la seva motivació, ja que a tots mostren interès per les TIC. Tanmateix, han potenciat l’autonomia dels infants, no només en la utilització de les TIC sinó en tot el procés. Així doncs, les TIC han estat una eina que ha ajudat a resoldre el problema i per tant, fer el conte, però també han ajudat a augmentar les relacions entre el grup i el sentiment de pertinença.
Pel que fa als espais, considero que han estat els adequats. Ara bé en quant a la temporització m’agradaria fer referència a que tot i que hem pogut acabar el projecte a temps i amb bons resultats, m’hagués agradat poder disposar de dos sessions més, una per a la pluja d’idees i una altre per a l’edició del conte. Pel que fa a la primera considero que es podria haver matisat una mica més les idees i parlar-ne del tema, per intentar indagar més en els pensaments dels alumnes. En quant a la segona, crec que es podria haver aprofitat per animar el conte, ja que és un aspecte que els alumnes no han pogut veure.
Cal destacar que aquest projecte ha estat una base important per a futures iniciatives, no només a nivell d’aula, ja que els alumnes s’han mostrat molt engrescats, sinó a nivell d’escola o d’altres cursos, ja que davant el bon resultat s’ha plantejat poder realitzar noves creacions o reproduccions de contes populars utilitzant altres recursos com el programa Audacity, gravant en veu les històries i representant en vídeo les escenes. A més, s’han introduït canvis en l’organització del temps dedicat a l’ordinador, ja que sempre s’ha realitzat al racó de l’aula i ara es dedicaran sessions a l’aula d’informàtica, ja que l’experiència amb el projector, l’escàner i la impressora va ser positiva.

CONCLUSIONS

Desprès d’haver realitzat aquest projecte puc afirmar amb rotunditat que estic d’acord amb David Jonassen quan afirma: “L’aprenentatge significatiu hauria de ser la raison d’ètre de les escoles. Més que presentar un contingut curricular preorganitzat que els estudiants han de memoritzar, les escoles haurien d’ajudar als alumnes a adonar-se d’allò que estan aprenent i a usar la seva comprensió per a resoldre els problemes de la vida quotidiana”. Així, a partir d’un problema sorgit en l’àmbit quotidià de l’aula, es planteja aquest projecte en el qual l’aprenentatge significatiu és un dels eixos principals, que fa partícips als alumnes del seu propi aprenentatge, conscients i per tant, protagonistes, i que ajuda a que els estudiants vegin la raó de ser de l’educació.
Tanmateix, puc ratificar “[…]la tecnologia, quan s’usa de manera productiva, pot promoure un aprenentatge significatiu entre els estudiants” Jonassen (1999). Un exemple clar és el projecte que es presenta en aquesta memòria, ja que les TIC tenen un paper molt important per al seu desenvolupament, com hem citat amb anterioritat, promovent l’aprenentatge significatiu, ja que potencia la motivació dels infants, el treball autònom i col·laboratiu, etc.
Així doncs, al llarg d’aquest projecte hem aconseguit acabar amb l’accés limitat a la tecnologia (d’una hora i mitja a la setmana), fent un ús de les TIC que dóna el màxim de suport a l’aprenentatge significatiu i que no queda limitat en el temps, és a dir, fer de les tecnologies un instrument més habitual en els aprenentatges.
Considero que ha estat una experiència molt motivant, engrescadora i significativa, en la qual s’ha produït un aprenentatge significatiu tant per part de l’alumnat com per part de la mestra i que a promogut l’inici de nous projectes Tic a nivell d’aula i d’escola.

No hay comentarios:

Publicar un comentario