jueves, 10 de enero de 2013

BASE KITE- PROPI PROCÉS D'APRENENTATGE


Propi procés d’aprenentatge
Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de la UOC han participat en la realització d’un seguit de Proves d’Avaluació Continuada amb l’objectiu d’adquirir una sèrie de coneixements, en les quals han estat partícips d’un procés d’aprenentatge significatiu en el que destaquen les TIC com a eina principal, motivadora i funcional. Durant aquest procés els alumnes han estat conscients del seu propi procés d’aprenentatge i del canvi conceptual realitzat respecte a la primera avaluació inicial, motivat per l’esforç i l’interès propi.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
3 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a casa, per estudiar la llicenciatura, i a l’escola on treballa.

---
Tipus d’escola
Universitat
La UOC és una universitat en línia reconeguda internacionalment, amb una comunitat de més de 60.000 estudiants (60.876).
Localització del centre
Diverses localitats
Universitat en línia catalana transversal amb presencia internacional
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Diverses
La localització dependrà de l’estudiant.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja - alta

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Llicenciatura de segon cicle (Psicopedagogia)
---
Àrea / unitat
Noves tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació
---
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
Avaluació Inicial
Blog
PAC1: De la teoria a la pràctica argumentada.
PAC2: Síntesi de coneixement. Canvi conceptual.
PAC3: Projecte
Dins de les activitats indicades hem de fer referència a la realització d’un debat, la creació de mapes conceptuals, informes, disseny d’activitats, rubriques d’avaluació i nombroses publicacions al blog.
Nivell
d’aprenentatge   esperat
Comprensió avançada de la complexa relació entre ciència, tecnologia, societat-cultura i educació;  posicionament crític enfront aquesta relació; aprendre a aprendre significativament.
---
Tipus d’activitat
Activitats d’avaluació continuada
Aquestes activitats són majoritàriament individuals, excepte el debat i les dos últimes pacs que es poden realitzar en grup
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors amb sistema operatiu Windows (connexió a internet); Microsoft Word, Microsoft PowerPoint i Microsoft Excel 2010; programari Cmaptools i blogger; escàner i impressora.
---
Raó per la qual la fa servir
Eina tecnològica que potencia l’aprenentatge significatiu i funcional.
Aquesta raó no només fa referència a l’ús de les TIC en la matèria sinó com a eina que em permet accedir, a llarga distancia,  als aprenentatges.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Les activitats proposades requereixen saber usar les TIC
---
Dificultats trobades
Divergència de coneixements previs, i dificultats tècniques amb el programari cmaptools
---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració i ajuda entre els companys de l’aula, per a la resolució de dubtes i la realització de tasques com el debat.
---
Rol del professor
Proporcionar activitats estructurades i orientacions explícites; ajudar a resoldre dubtes.
---
Rol de l’estudiant
Explorador, fa ús i adquireix nous coneixements sobre les TIC, participa activament en el procés d’E-A.
Com a participant actiu l’alumne forma part d’un procés d’aprenentatge significatiu
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual forma part d’un procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen un paper molt important.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Es realitza durant tot el procés d’aprenentatge a partir de les diverses activitats d’avaluació continuada. El resultat és satisfactori.
---
Lliçó apresa pel professor
Les activitats proposades es poden realitzar sense cap inconvenient però és important poder disposar de les eines i recursos adequats per a que es produeixi un canvi conceptual.
El mapa conceptual o els debats són recursos que permeten a l’alumne ser conscient dels canvis conceptuals que està realitzant i per tant del procés d’aprenentatge significatiu del qual està sent partícip.

Història complerta

Entrevistador: Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista Sara.
Alumna UOC: Gràcies a tu jo estic encantada de poder respondre.
Entrevistador: Endavant doncs, quants anys fa que estudies a la UOC?
Alumna UOC: Doncs ara al Juny farà dos anys, aquest és el meu tercer semestre.
Entrevistador: Per què vas escollir la UOC per formar-te?
Alumna UOC: En primer lloc, perquè em permetia estar disponible en el món laboral i per tant començar a adquirir experiència com a mestra i en segon lloc, perquè em permetia formar-me i complementar els meus estudis de mestre, ja que crec que cada cop és més necessari.
Entrevistador: Creus que estudiar a llarga distància suposa uns aprenentatges inferiors a fer-ho presencialment?
Alumna UOC: No, ara bé a diferència de les classes presencials, considero que cal tenir molta força de voluntat, ja que desprès d’un llarg dia de treball no sempre tens ganes de posar-te a estudiar i per tant, cal estar molt motivat per continuar endavant.
Entrevistador: Però a l’hora d’aprendre no pots intercanviar opinions, o demanar al professor que ho expliqui d’una altre manera no?
Alumna UOC: En el mateix moment no, però el fet de que sigui una Universitat on-line, les TIC ens permeten estar en contacte tant amb els professors com amb els companys. Considero que el campus i les aules són un element molt important en els aprenentatges.
Entrevistador: Llavors, creus que fins ara has adquirit aprenentatges significatius i funcionals gràcies a les TIC?
Alumna UOC: La veritat és que si, crec que des de que estudio a la UOC he après molt no només a nivell de contingut sinó de les TIC, molt importants en la societat del moment. Les TIC són una eina que utilitzo contínuament tant a la vida diària com en els meus estudis i estudiar mitjançant aquestes m’ha permès realitzar molts aprenentatges, mantenint la motivació i les ganes i fent més fàcil la realització dels meus estudis. Per exemple abans no sabia utilitzar el programari cmaptools, o mai havia fet un blog. La veritat és que l’experiència està sent gratificant.
Entrevistador: Fins ara quina ha estat l’assignatura que més coses t’ha aportat en quant a les TIC?
Alumna UOC: Sens dubte l’assignatura Noves Tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació.
Entrevistador: Explica’m una mica més sobre la teva experiència amb aquesta matèria.
Alumna UOC: La veritat és que ha estat una experiència molt gratificant. Durant aquest temps hem realitzat una avaluació inicial en la qual es veuen reflectits els conceptes i coneixements inicials. Seguidament, vam realitzar un debat en el qual ens vam haver de posicionar segons el determinisme tecnològic i el social davant de temes quotidians o d’actualitat. A continuació, vam realitzar un mapa conceptual utilitzant el programa cmaptools fent referència a les TE i un informe posterior en el qual vam poder veure quina era la relació ciència tecnologia i societat; i finalment un projecte on es posaven en pràctica molts dels coneixements. La veritat és que ha estat una assignatura molt interessant.
Entrevistador: Tenint en compte el que parlàvem abans creus que has realitzat un aprenentatge significatiu?
Alumna UOC: Si, sense cap dubte, el debat ens ha permès treballar col·laborativament i intercanviar opinions, els mapes conceptuals plasmar tot el que estàvem aprenent i tots el canvis que s’anaven produint i els informes reflexionar-ni al respecte. Considero que hem estat alumnes: actius, col·laboratius, conversacionals, constructius i reflexius; i les TIC han estat fonamentals per tal de que fos així.
Entrevistador: Llavors podries afirmar que s’ha produït un canvi conceptual respecte al inici?
Alumna UOC: En les últimes activitats va ser on més em vaig adonar del procés d’aprenentatge, ja que a partir dels dos mapes conceptuals es veia molt clarament els canvis conceptuals que s’estaven produint. Així, quan mirava i miro les respostes que vaig donar a l’avaluació inicial, pensava en canviar moltes de les respostes, potser no totes eren incorrectes però si que podia contestar amb rotunditat. La veritat és que detectar els canvis conceptuals realitzats ha estat el més interessant.
Entrevistador: Quines activitats destacaries de les que has realitzat?
Alumna UOC: Com he mencionat anteriorment, la PAC 2 en la qual vaig fer els dos mapes conceptuals i vaig reflexionar ver els canvis conceptuals realitzats. Per mi va ser una de les pacs més interessants, ja que em va fer conscient del procés d’aprenentatge en el qual estava participant.
Entrevistador: I el projecte?
Alumna UOC: El projecte també va ser una de les millors parts, perquè vaig poder posar en practica alguns dels coneixements de l’assignatura. Concretament aprendre a partir de problemes. Va ser molt interessant veure com un problema podia aportar tantes coses positives a l’aula, tants aprenentatges i a més significatius, ja que les TIC com a mediadores van tenir un paper molt important.
Entrevistador: Per acabar, si haguessis de fer una reflexió final que diries?
Alumna UOC: Les TIC són molt importants a l’aula com a eina de recerca, però també com a element indispensable per a produir aprenentatges significatius i funcionals, mantenint la motivació dels alumnes i el seu interès, donant possibilitats d’accedir als aprenentatges a qualsevol nivell i de treballar col·laborativament, indispensable per a fomentar el sentiment de grup. A més m’agradaria destacar la importància de no evitar els problemes i aprendre a aprendre a solucionar-los.
Entrevistador: Moltes gràcies per l’entrevista.
Alumna UOC: Gràcies a tu.



No hay comentarios:

Publicar un comentario