Propi
procés d’aprenentatge
Cas
2013-1
|
||||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
|
||||
Els alumnes de la UOC han participat en la realització d’un seguit de
Proves d’Avaluació Continuada amb l’objectiu d’adquirir una sèrie de
coneixements, en les quals han estat partícips d’un procés d’aprenentatge
significatiu en el que destaquen les TIC com a eina principal, motivadora i
funcional. Durant aquest procés els alumnes han estat conscients del seu
propi procés d’aprenentatge i del canvi conceptual realitzat respecte a la
primera avaluació inicial, motivat per l’esforç i l’interès propi.
|
||||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
||
Context General
|
||||
Experiència
en ensenyament
|
3
anys
|
---
|
||
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les
fa servir a casa, per estudiar la llicenciatura, i a l’escola on treballa.
|
---
|
||
Tipus
d’escola
|
Universitat
|
La UOC és una universitat en línia reconeguda
internacionalment, amb una comunitat de més de 60.000 estudiants (60.876).
|
||
Localització
del centre
|
Diverses
localitats
|
Universitat en línia catalana
transversal amb presencia internacional
|
||
Connexió
|
Internet
|
---
|
||
Localització
dels recursos tecnològics
|
Diverses
|
La localització dependrà de l’estudiant.
|
||
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe
mitja - alta
|
---
|
||
Context de la història o cas
|
||||
Nivell
dels alumnes
|
Llicenciatura
de segon cicle (Psicopedagogia)
|
---
|
||
Àrea
/ unitat
|
Noves
tecnologies de la informació i la comunicació en l’educació
|
---
|
||
Fites en la història
|
||||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
Avaluació Inicial
Blog
PAC1: De la teoria a la pràctica argumentada.
PAC2: Síntesi de coneixement. Canvi conceptual.
PAC3: Projecte
|
Dins de les activitats indicades hem de fer referència
a la realització d’un debat, la creació de mapes conceptuals, informes,
disseny d’activitats, rubriques d’avaluació i nombroses publicacions al blog.
|
||
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Comprensió avançada de la complexa relació entre ciència, tecnologia,
societat-cultura i educació;
posicionament crític enfront aquesta relació; aprendre a aprendre
significativament.
|
---
|
||
Tipus
d’activitat
|
Activitats d’avaluació continuada
|
Aquestes activitats són majoritàriament individuals,
excepte el debat i les dos últimes pacs que es poden realitzar en grup
|
||
Activitats de la història o cas
|
||||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinadors amb sistema operatiu Windows (connexió
a internet); Microsoft Word, Microsoft PowerPoint i Microsoft Excel 2010; programari
Cmaptools i blogger; escàner i impressora.
|
---
|
||
Raó
per la qual la fa servir
|
Eina
tecnològica que potencia l’aprenentatge significatiu i funcional.
|
Aquesta raó no només fa referència a l’ús de les TIC en
la matèria sinó com a eina que em permet accedir, a llarga distancia, als aprenentatges.
|
||
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Les activitats proposades requereixen saber usar les TIC
|
---
|
||
Dificultats
trobades
|
Divergència de coneixements previs, i dificultats tècniques amb el
programari cmaptools
|
---
|
||
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
Col·laboració i ajuda entre els companys de l’aula, per a la resolució de
dubtes i la realització de tasques com el debat.
|
---
|
||
Rol del professor
|
Proporcionar
activitats estructurades i orientacions explícites; ajudar a resoldre dubtes.
|
---
|
||
Rol de l’estudiant
|
Explorador,
fa ús i adquireix nous coneixements sobre les TIC, participa activament en el
procés d’E-A.
|
Com a participant actiu l’alumne forma part d’un procés
d’aprenentatge significatiu
|
||
Resultats
|
||||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual forma part d’un
procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen un paper molt
important.
|
---
|
||
Avaluació de l’aprenentatge
|
Es realitza durant tot el procés d’aprenentatge a partir de les diverses
activitats d’avaluació continuada. El resultat és satisfactori.
|
---
|
||
Lliçó apresa pel professor
|
Les activitats proposades es poden realitzar sense cap inconvenient però
és important poder disposar de les eines i recursos adequats per a que es
produeixi un canvi conceptual.
|
El mapa conceptual o els debats són recursos que
permeten a l’alumne ser conscient dels canvis conceptuals que està realitzant
i per tant del procés d’aprenentatge significatiu del qual està sent
partícip.
|
||
Història complerta
|
Entrevistador: Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista Sara.
Alumna UOC: Gràcies a tu jo estic encantada de poder respondre.
Entrevistador: Endavant doncs, quants anys fa que estudies a la UOC?
Alumna UOC: Doncs ara al Juny farà dos anys, aquest és el meu
tercer semestre.
Entrevistador: Per què vas escollir la UOC per formar-te?
Alumna UOC: En primer lloc, perquè em permetia estar disponible en
el món laboral i per tant començar a adquirir experiència com a mestra i en
segon lloc, perquè em permetia formar-me i complementar els meus estudis de
mestre, ja que crec que cada cop és més necessari.
Entrevistador: Creus que estudiar a llarga distància suposa uns
aprenentatges inferiors a fer-ho presencialment?
Alumna UOC: No, ara bé a diferència de les classes presencials,
considero que cal tenir molta força de voluntat, ja que desprès d’un llarg
dia de treball no sempre tens ganes de posar-te a estudiar i per tant, cal
estar molt motivat per continuar endavant.
Entrevistador: Però a l’hora d’aprendre no pots intercanviar opinions,
o demanar al professor que ho expliqui d’una altre manera no?
Alumna UOC: En el mateix moment no, però el fet de que sigui una
Universitat on-line, les TIC ens permeten estar en contacte tant amb els
professors com amb els companys. Considero que el campus i les aules són un
element molt important en els aprenentatges.
Entrevistador: Llavors, creus que fins ara has adquirit aprenentatges
significatius i funcionals gràcies a les TIC?
Alumna UOC: La veritat és que si, crec que des de que estudio a la
UOC he après molt no només a nivell de contingut sinó de les TIC, molt
importants en la societat del moment. Les TIC són una eina que utilitzo
contínuament tant a la vida diària com en els meus estudis i estudiar
mitjançant aquestes m’ha permès realitzar molts aprenentatges, mantenint la
motivació i les ganes i fent més fàcil la realització dels meus estudis. Per
exemple abans no sabia utilitzar el programari cmaptools, o mai havia fet un
blog. La veritat és que l’experiència està sent gratificant.
Entrevistador: Fins ara quina ha estat l’assignatura que més coses
t’ha aportat en quant a les TIC?
Alumna UOC: Sens dubte l’assignatura Noves Tecnologies de la
informació i la comunicació en l’educació.
Entrevistador: Explica’m una mica més sobre la teva experiència amb
aquesta matèria.
Alumna UOC: La veritat és que ha estat una experiència molt
gratificant. Durant aquest temps hem realitzat una avaluació inicial en la
qual es veuen reflectits els conceptes i coneixements inicials. Seguidament,
vam realitzar un debat en el qual ens vam haver de posicionar segons el
determinisme tecnològic i el social davant de temes quotidians o d’actualitat.
A continuació, vam realitzar un mapa conceptual utilitzant el programa
cmaptools fent referència a les TE i un informe posterior en el qual vam
poder veure quina era la relació ciència tecnologia i societat; i finalment
un projecte on es posaven en pràctica molts dels coneixements. La veritat és
que ha estat una assignatura molt interessant.
Entrevistador:
Tenint en compte el que parlàvem abans creus que has realitzat un aprenentatge
significatiu?
Alumna UOC: Si, sense cap dubte, el debat ens ha permès treballar
col·laborativament i intercanviar opinions, els mapes conceptuals plasmar tot
el que estàvem aprenent i tots el canvis que s’anaven produint i els informes
reflexionar-ni al respecte. Considero que hem estat alumnes: actius,
col·laboratius, conversacionals, constructius i reflexius; i les TIC han
estat fonamentals per tal de que fos així.
Entrevistador:
Llavors podries afirmar que s’ha produït un canvi conceptual respecte al
inici?
Alumna UOC: En les últimes activitats va ser on més em vaig adonar
del procés d’aprenentatge, ja que a partir dels dos mapes conceptuals es veia
molt clarament els canvis conceptuals que s’estaven produint. Així, quan
mirava i miro les respostes que vaig donar a l’avaluació inicial, pensava en
canviar moltes de les respostes, potser no totes eren incorrectes però si que
podia contestar amb rotunditat. La veritat és que detectar els canvis
conceptuals realitzats ha estat el més interessant.
Entrevistador: Quines activitats destacaries de les que has realitzat?
Alumna UOC: Com he mencionat anteriorment, la PAC 2 en la qual vaig
fer els dos mapes conceptuals i vaig reflexionar ver els canvis conceptuals
realitzats. Per mi va ser una de les pacs més interessants, ja que em va fer
conscient del procés d’aprenentatge en el qual estava participant.
Entrevistador:
I el projecte?
Alumna UOC: El projecte també va ser una de les millors parts,
perquè vaig poder posar en practica alguns dels coneixements de
l’assignatura. Concretament aprendre a partir de problemes. Va ser molt
interessant veure com un problema podia aportar tantes coses positives a
l’aula, tants aprenentatges i a més significatius, ja que les TIC com a
mediadores van tenir un paper molt important.
Entrevistador: Per acabar, si haguessis de fer una reflexió final que
diries?
Alumna UOC: Les TIC són molt importants a l’aula com a eina de
recerca, però també com a element indispensable per a produir aprenentatges
significatius i funcionals, mantenint la motivació dels alumnes i el seu
interès, donant possibilitats d’accedir als aprenentatges a qualsevol nivell
i de treballar col·laborativament, indispensable per a fomentar el sentiment
de grup. A més m’agradaria destacar la importància de no evitar els problemes
i aprendre a aprendre a solucionar-los.
Entrevistador: Moltes gràcies per l’entrevista.
Alumna
UOC: Gràcies a tu.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario