Elaboració
d’un conte de Nadal amb alumnes d’Educació Infantil
Cas
2013-1
|
|||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es
pretén
|
|||
Els alumnes d’Educació Infantil han participat en un projecte en el qual
destaca la vinculació de l’àrea de comunicació i llenguatges amb l’ús de les
TIC. Han après a aprendre significativament mitjançant la resolució d’un
problema que prèviament ells mateixos han plantejat davant d’una situació
viscuda a l’aula, amb l’objectiu d’elaborar un conte de nadal entre tots els
alumnes de la classe independentment del nivell de lectoescriptura.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context General
|
|||
Experiència
en ensenyament
|
3
anys
|
---
|
|
Experiència
/ Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
|
Les
fa servir a classe, a l’aula d’informàtica i a casa.
|
---
|
|
Tipus
d’escola
|
CEIP
forma part ZER Baix Montseny
|
|
|
Localització
del centre
|
Santa
Maria de Palautordera (Barcelona)
|
---
|
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
|
Localització
dels recursos tecnològics
|
Aula
d’informàtica i classe.
|
L’aula d’informàtica consta de 13 ordinadors amb
sistema operatiu Windows i connexió a internet, un projector, una impressora
i un escàner. Dins l’aula ordinària hi ha el racó de l’ordinador amb dos
ordinadors.
|
|
Situació
sòcio - econòmica dels alumnes
|
Classe
mitja
|
---
|
|
Context de la història o cas
|
|||
Nivell
dels alumnes
|
Educació
Infantil (3-5 anys)
|
El nivell varia segons
el curs i també el ritme de treball, que dins de cada grup també és diferent.
Per aquest motiu a l’hora treballar cal tenir en compte que no hi ha un
nivell estandarditzat a l’aula i que per tant, els aprenentatges han de ser
graduals.
|
|
Àrea
/ unitat
|
Comunicació
i llenguatges
|
Els continguts principals que es treballen formen part
d’aquesta àrea tanmateix tenint en compte la globalització dels continguts,
cal destacar que es treballen d’altres com la “descoberta d’un mateix i dels
altres”.
|
|
Fites en la història
|
|||
Activitats
planificades a la sessió o unitat
|
1.
Pluja d’idees (1a sessió)
2.
Elaboració del conte (part escrita i il·lustració) (2a-5a sessió)
3.
Escaneig i Muntatge (6a sessió)
|
Mitjançant aquestes tres activitats els alumnes poden
elaborar el conte de nadal que serà el producte resultant
|
|
Nivell
d’aprenentatge esperat
|
Saber
fer un conte
Identificar
i fer un bon ús de les TIC
Saber
treballar col·laborativament
|
A l’hora de avaluar els aspectes assenyalats s’hauran
de tenir els diferents nivells de l’aula, ja que aquests seran entesos
gradualment.
|
|
Tipus
d’activitat
|
Aplicació
de les TIC de manera funcional i significativa
|
---
|
|
Activitats de la història o cas
|
|||
Tecnologies
utilitzades
|
Ordinadors amb sistema operatiu Windows (connexió a internet),
Microsoft Word 2010, Microsoft PowerPoint 2010 i escàner, impressora i
projector.
|
---
|
|
Raó
per la qual la fa servir
|
Creació
d’un conte de nadal amb la participació de tot l’alumnat d’infantil
|
Aquesta raó també pot ser entesa com la solució al
problema plantejat
|
|
Naturalesa
de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Utilització d’eines que facilitin l’escriptura i per tant, la creació
d’un conte en una aula on hi han alumnes de tres cursos diferents.
|
---
|
|
Dificultats
trobades
|
Averia en la impressora de l’aula d’informàtica, falta de temps, alguns
alumnes utilitzen per primer cop el teclat
|
---
|
|
Ajuda
/ col·laboració emprada
|
Col·laboració de les mestres de l’escola per deixar disponible l’aula d’informàtica.
|
---
|
|
Rol del professor
|
Guia
del procés, mediador, proporciona les activitats estructurades.
|
---
|
|
Rol de l’estudiant
|
Creador
del conte, explorador, fa ús i descobreix les TIC
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual forma part d’un
procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen un paper molt
important.
|
---
|
|
Avaluació de l’aprenentatge
|
Es realitza durant tot el procés d’elaboració del conte tenint en compte
l’actitud, la participació i l’esforç dels alumnes. El resultat és
satisfactori.
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Que els problemes no s’han d’evitar sinó que cal aprofitar-los perquè ens
donen la possibilitat de dur a terme un procés d’E-A significatiu.
|
---
|
|
Alumna UOC: La veritat és que no perquè tenint en compte que es
treballava amb un objectiu comú vaig pensar que seria interessant aprofitar les
TIC per treballar col·laborativament. De manera que vaig formar parelles amb
components de diferents nivells i es van complementar molt bé. Per exemple els
de P3 feien més ús del ratolí i s’iniciaven cercant lletres al teclat i els de
P4 i P5 tenien un nivell força igual.
Entrevistador: Com valores l’experiència i el
resultat?
Alumna UOC: Valoro molt positivament l’experiència. Els infants han
estat partícips d’un procés d’aprenentatge significatiu amb la creació del
conte mitjançant les TIC, han après a treballar col·laborativament i s’han unit
més com a grup. A més, com a mestra m’ha sorprès l’actitud i la familiarització
amb les TIC d’alguns alumnes i he après un aspecte molt important els problemes
s’han d’aprofitar i les TIC són una eina molt útil a les aules.
Entrevistador: Creus que hi ha falta de formació dels mestres en les
TIC?
Alumna UOC: Crec que en part si, per exemple en el centre on em trobo
disposem de recursos TIC a totes les aules i molts cops no els aprofitem tant
com creiem. Crec que si els mestres rebessin formació en les TIC es podrien dur
projectes molt interessants tant per nosaltres com a professionals com pels
alumnes i els seus aprenentatges.
Entrevistador: Quines avantatges creus que té el
fet de treballar amb les TIC?
Alumna UOC: Crec que treballar amb les TIC no només suposa disposar
d’una eina nova i útil per a cercar i conèixer, sinó per motivar i despertar
l’interès dels alumnes vers el coneixement. Molts cop les TIC són enteses com a
sinònim d’internet i és un error, amb tot el ventall de possibilitats que
ofereixen podem crear projectes que ens ajudin a desenvolupar un procés
d’aprenentatge significatiu i funcional.
Entrevistador: Tens ganes de continuar realitzant projectes com aquests?
Alumna UOC: Si,
la veritat és que tinc moltes ganes ja que he vist que els infants responen
molt bé. La veritat és que desprès de realitzar aquest projecte les mestres
m’han proposat poder fer nous contes o produccions de contes populars
utilitzant altres recursos com l’Audacity i crec que serà una bona iniciativa.
Entrevistador: Moltes gràcies per la teva atenció
Alumna UOC: Gràcies a tu.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario