jueves, 10 de enero de 2013

BASE KITE - PROJECTE


Elaboració d’un conte de Nadal amb alumnes d’Educació Infantil
Cas 2013-1
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes d’Educació Infantil han participat en un projecte en el qual destaca la vinculació de l’àrea de comunicació i llenguatges amb l’ús de les TIC. Han après a aprendre significativament mitjançant la resolució d’un problema que prèviament ells mateixos han plantejat davant d’una situació viscuda a l’aula, amb l’objectiu d’elaborar un conte de nadal entre tots els alumnes de la classe independentment del nivell de lectoescriptura.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
3 anys
---
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC
Les fa servir a classe, a l’aula d’informàtica i a casa.

---
Tipus d’escola
CEIP forma part ZER Baix Montseny

Localització del centre
Santa Maria de Palautordera (Barcelona)
---
Connexió
 Internet
---
Localització dels recursos tecnològics
Aula d’informàtica i classe.
L’aula d’informàtica consta de 13 ordinadors amb sistema operatiu Windows i connexió a internet, un projector, una impressora i un escàner. Dins l’aula ordinària hi ha el racó de l’ordinador amb dos ordinadors.
Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja

---
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
Educació Infantil (3-5 anys)
El nivell varia segons el curs i també el ritme de treball, que dins de cada grup també és diferent. Per aquest motiu a l’hora treballar cal tenir en compte que no hi ha un nivell estandarditzat a l’aula i que per tant, els aprenentatges han de ser graduals.
Àrea / unitat
Comunicació i llenguatges
Els continguts principals que es treballen formen part d’aquesta àrea tanmateix tenint en compte la globalització dels continguts, cal destacar que es treballen d’altres com la “descoberta d’un mateix i dels altres”.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
1.    Pluja d’idees (1a sessió)
2.    Elaboració del conte (part escrita  i il·lustració) (2a-5a sessió)
3.    Escaneig i Muntatge (6a sessió)
Mitjançant aquestes tres activitats els alumnes poden elaborar el conte de nadal que serà el producte resultant
Nivell
d’aprenentatge   esperat
Saber fer un conte
Identificar i fer un bon ús de les TIC
Saber treballar col·laborativament
A l’hora de avaluar els aspectes assenyalats s’hauran de tenir els diferents nivells de l’aula, ja que aquests seran entesos gradualment.
Tipus d’activitat
Aplicació de les TIC de manera funcional i significativa
---
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
Ordinadors amb sistema operatiu Windows (connexió a internet), Microsoft Word 2010, Microsoft PowerPoint 2010 i escàner, impressora i projector.
---
Raó per la qual la fa servir
Creació d’un conte de nadal amb la participació de tot l’alumnat d’infantil
Aquesta raó també pot ser entesa com la solució al problema plantejat
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Utilització d’eines que facilitin l’escriptura i per tant, la creació d’un conte en una aula on hi han alumnes de tres cursos diferents.
---
Dificultats trobades
Averia en la impressora de l’aula d’informàtica, falta de temps, alguns alumnes utilitzen per primer cop el teclat
---
Ajuda / col·laboració emprada
Col·laboració de les mestres de l’escola per deixar disponible l’aula d’informàtica.
---
Rol del professor
Guia del procés, mediador, proporciona les activitats estructurades.
---
Rol de l’estudiant
Creador del conte, explorador, fa ús i descobreix les TIC
---
Resultats
Observacions
Els alumnes realitzen l’activitat requerida, la qual forma part d’un procés d’aprenentatge significatiu en el qual les TIC tenen un paper molt important.
---
Avaluació de l’aprenentatge
Es realitza durant tot el procés d’elaboració del conte tenint en compte l’actitud, la participació i l’esforç dels alumnes. El resultat és satisfactori.
---
Lliçó apresa pel professor
Que els problemes no s’han d’evitar sinó que cal aprofitar-los perquè ens donen la possibilitat de dur a terme un procés d’E-A significatiu.
---

Història complerta


Entrevistador: Gràcies per tenir amb mi aquesta entrevista Sara.
Alumna UOC: Gràcies a tu jo estic encantada de poder respondre.
Entrevistador: A quina escola treballes?
Alumna UOC: Al CEIP Pont Trencat, és una escola rural que pertany a la ZER del Baix Montseny.
Entrevistador: Quin càrrec ocupes?
Alumna UOC: Sóc mestra tutora d’educació infantil, aquest any el nombre de matriculacions ha estat baixa i només hi ha un grup amb les tres edats.
Entrevistador: Tenint en compte que es tracta d’una escola rural disposeu dels materials necessaris o les retallades us han influenciat més?
Alumna UOC: La veritat és que a nivell de personal si que es nota perquè no tenim conserge ni suport i som 5 mestres. Però pel que fa a material estem prou bé. Disposem d’una aula d’informàtica amb 13 ordinadors, impressora, escàner i projector. A més a l’aula d’infantil tenim 2 ordinadors i a la resta intentem tenir-ne com a mínim 1.
Entrevistador: Ens podria parlar d’algun projecte de la seva escola en el qual les TIC prenguin un paper important en l’aprenentatge dels nens i nenes?
Alumna UOC: Si, Durant el mes de desembre a l’escola es realitzen activitats i una de les iniciatives és la de fer un conte de nadal. Aquest any l’ha fet Educació Infantil i hem utilitzat les TIC amb l’objectiu de que pogués participar tot l’alumnat independentment del seu nivell de lectoescriptura. Ha estat un projecte molt engrescador, ja que han fet ús de les TIC, han escrit les seves pròpies produccions i han fet el seus propis dibuixos.
Entrevistador: D’on va sorgir la idea?
Alumna UOC: La idea va sorgir quan vaig proposar fer un conte de nadal. Els alumnes estaven molt engrescats però se’ls hi va plantejar un problema, no sabien com podien fer entre tots un conte. Així que tenint en compte el seu interès per les TIC vaig aprofitar per proposa’ls-hi de fer-ho amb ordinador.
Entrevistador: Els va agradar?
Alumna UOC: Si, molt la veritat és que es van mostrar molt interessats per la iniciativa i motivats.
Entrevistador: Et va ser difícil determinar les activitats tenint en compte els diferents nivells?
Alumna UOC: La veritat és que no perquè tenint en compte que es treballava amb un objectiu comú vaig pensar que seria interessant aprofitar les TIC per treballar col·laborativament. De manera que vaig formar parelles amb components de diferents nivells i es van complementar molt bé. Per exemple els de P3 feien més ús del ratolí i s’iniciaven cercant lletres al teclat i els de P4 i P5 tenien un nivell força igual.
Entrevistador: Com valores l’experiència i el resultat?
Alumna UOC: Valoro molt positivament l’experiència. Els infants han estat partícips d’un procés d’aprenentatge significatiu amb la creació del conte mitjançant les TIC, han après a treballar col·laborativament i s’han unit més com a grup. A més, com a mestra m’ha sorprès l’actitud i la familiarització amb les TIC d’alguns alumnes i he après un aspecte molt important els problemes s’han d’aprofitar i les TIC són una eina molt útil a les aules.
Entrevistador: Creus que hi ha falta de formació dels mestres en les TIC?
Alumna UOC: Crec que en part si, per exemple en el centre on em trobo disposem de recursos TIC a totes les aules i molts cops no els aprofitem tant com creiem. Crec que si els mestres rebessin formació en les TIC es podrien dur projectes molt interessants tant per nosaltres com a professionals com pels alumnes i els seus aprenentatges.
Entrevistador: Quines avantatges creus que té el fet de treballar amb les TIC?
Alumna UOC: Crec que treballar amb les TIC no només suposa disposar d’una eina nova i útil per a cercar i conèixer, sinó per motivar i despertar l’interès dels alumnes vers el coneixement. Molts cop les TIC són enteses com a sinònim d’internet i és un error, amb tot el ventall de possibilitats que ofereixen podem crear projectes que ens ajudin a desenvolupar un procés d’aprenentatge significatiu i funcional.
Entrevistador: Tens ganes de continuar realitzant projectes com aquests?
Alumna UOC: Si, la veritat és que tinc moltes ganes ja que he vist que els infants responen molt bé. La veritat és que desprès de realitzar aquest projecte les mestres m’han proposat poder fer nous contes o produccions de contes populars utilitzant altres recursos com l’Audacity i crec que serà una bona iniciativa.
Entrevistador: Moltes gràcies per la teva atenció
Alumna UOC: Gràcies a tu.



No hay comentarios:

Publicar un comentario